Банер
Начало Съдържание Изображения Връзки Форум За контакти
English Version English Version

Заглавие

Специални събития - същност и значение /1/

Специални събития - същност и значение /2/
Aнтична история и възраждане на Олимпийските игри
Организация на съвременното Олимпийско движение
Значение на Олимпийските игри за градовете домакини
Положителните и отрицателните страни на домакинството на Олимпийски игри
Специални събития - същност и значение

Специалните събития са особен вид туристическа атракция, обхващаща както мега-събития като Олимпийските игри и световните изложения, така и местните фестивали, концерти и спортни състезания. Те са специални поради уникалността на всяко едно от тях и атмосферата, която ги издига над сивотата на ежедневието.


Тъй като едва през последните две десетилетия се осъзна какво голямо значение може да имат специалните събития, изучаването им е все още в ход, а теорията им продължава да се развива. Ето защо съществуват множество дефиниции, чиито идеи и теоретични постановки съвпадат или се допълват. Според проф. Джо Голдблат от школата за бизнес и обществен мениджмънт “Джордж Вашингтон” “специалните събития представляват уникален момент във времето, изпълнен с церемонии и ритуали за задоволяването на специфични нужди” 1. Националното канадско звено за туристически данни представя друго определение за специално събитие: “То е тържество, проява или изложение на определена тематика, на което е поканено обществото за ограничен период от време ежегодно или по-рядко.” 2


Въпреки че футболен мач или концерт могат също да бъдат определени като събития, те често са част от редовна програма, докато типичните специални събития са онези, които се състояват само веднъж в годината на едно и също или всеки път на различно място. Голяма част от тях имат дългогодишна история и традиции. За разлика от постоянните туристически атракции, събитията са с определена тематика и времетраене - няколко дни, месеци или дори година и имат предварително определени дати на откриване и закриване. Могат да съществуват самостоятелно или да са свързани с дадена туристическа атракция или дестинация.


Изработени са различни класификации на специалните събития, в които те биват групирани в зависимост от мащабността, времетраенето, периодичността на провеждане или тематиката им. Може би най-пълна е класификацията на немския учен Фрайер, показана на следната схема:

Специалните събития се състоят от разнообразни елементи. Ето защо оказват вличние върху много сфери от обществения живот и в тях се преплитат различни интереси. Най общо значението на специалните събития може да бъде интерпретирано в четири направления - от гледните точки на посетителите, организаторите, населеното място и туризма.2

За да съществува, всяко специално събитие се нуждае от наличието на материална база и основни услуги като хранене, подслон, сигурност, хигиена, информация, комуникации и лесна транспортна достъпност. Въпреки че посетителите не ги забелязват или търсят съзнателно, липсата на някои от тях може да им причини неудобство и да ги отблъсне. В това отношение съществува голяма прилика между събитията и постоянните атракции. Същевременно те се отличават по това, че специалните събития дават възможност на посетителите да участват в колективно и запомнящо се преживяване, което се различава от ежедневния живот. Случват се по-рядко и никога не са еднакви, поради което в тях неминуемо присъства елементът на изненадата. Освен това предлагат многобройни социални и психологически придобивки като познания, почивка и релаксация, предизвикателства, открития, интересни преживявания. Съществени техни елементи са спектакълът, ритуалът, игрите, чувството за принадлежност, изразяващо се в желанието на посетителя да сподели преживяванията си с останалите. Често събитията са съпроводени от заразителна празнична атмосфера, чийто емоционален заряд всъщност е основната причина, поради която хората участват в тях като доброволци или посетители.

1 Вж. Troops, M. Special Event Promotion and Economic Development, http://gwis2.circ.gwu.edu/~saodmd/donna.html
2 Вж. Getz, D. Special Events, Defining the Product, Tourism Management, June, 1989, p. 125
назад нагоре напред
Hosted by uCoz