Банер
Начало Съдържание Изображения Връзки Форум За контакти
English Version English Version

Заглавие

Специални събития - същност и значение /1/

Специални събития - същност и значение /2/
Aнтична история и възраждане на Олимпийските игри
Организация на съвременното Олимпийско движение
Значение на Олимпийските игри за градовете домакини
Положителните и отрицателните страни на домакинството на Олимпийски игри
Специални събития - същност и значение /2/

Една от основните цели на специалните събития обикновено е увеличаването на стандарта на живот на местното население и подобряване на икономическата и материална среда. Възможни са обаче и случаи, в които събитието е “натрапено” на местните жители, контролирано е от групировки, водени от лични интереси или е с чисто комерсиална насоченост. Ето защо специалните събития биха имали положителен ефект върху населеното място, само ако са изпълнени следните условия:

  • местното население да контролира събитието;
  • събитието да е ориентирано на първо място към задоволяване нуждите на населеното място;
  • да се стимулират местното управление и координация между институции и организации;
  • планирането на събитието да е съобразено със социалните, културни, икономически и екологични възможности на мясото на провеждане.


Канадският учен Доналд Гетц1 извежда т. нар. “социален мултипликатор”, за да илюстрира желания ефект на специалното събитие върху домакините. Неговият модел включва паралелно развиващи се и често препокриващи се дейности, предприети от частния и публичния сектор и водещи до взаимно изгодно сътрудничество при организацията на събитието. Печалбите на частните фирми се влагат отново в местната икономика, а тези на обществения сектор се инвестират в инфраструктурни проекти и благоустройството. В резултат се повишава “жизнеспособността” на населеното място, което служи за пример на останалите. Това с особена сила важи при Олимпийските игри, тъй като се явява основен мотив за кандидатура за домакинство и обяснява нарастналия брой на градове кандидати през последното и настоящо десетилетие.


Все по-често на събитията се гледа като на интегрална част от развитието на туризма и маркетинговото планиране. Въпреки че мнозинството от събитията са възникнали с нетуристически цели като например религиозните празници, спортните надпревари, традиционните фестивали или културните чествания, ясно се забелязва тенденцията да бъдат използвани от туристическия бранш или самият той да ги създава като вид туристическа атракция. По-конкретно, чрез организирането им се търси постигането на следните основни цели:

  • да се удължи туристическия сезон;
  • да се разпредели по-равномерно туристическото търсене в страната или региона;
  • да се привлекат чуждестранни туристи;
  • да се създаде благоприятен имидж на дестинацията.

За успешното реализиране на тези цели е необходимо първо да се определят мотивите на очакваните посетители. Организаторите трябва да направят изследване на пазара, за да бъдат сигурни в успеха на своето събитие, а туристическите организации да проучат цялата гама от продукти, които могат да бъдат реализирани на този пазар. Положително влияние върху туризма в бъдещ план оказват и подобрената инфраструктура и осъществените проекти, чиято реализация е мотивирана от събитията.

Определени рискове трябва да се имат предвид при организирането на специални събития. Първо, нощувки се генерират само по време на самото събитие. Дълготрайните ползи от него могат да се състоят в успешното изграждане на имидж като последица от благоприятното медийно отразяване. Тези ползи обаче зависят от добре избраната концепция, тематика, място и желание на основателите му да го организират всяка година, докато се реализират дългосрочни ползи от него. Избирането на място за събитието трябва да подхожда на тематиката му. При неуспех събитието изглежда изкуствено и не на място, което по-скоро би отблъснало, отколкото заинтересовало туристите.

Второ, организирането на специалните събития е доста скъпо поради интензивното използване на трудов ресурс. Освен организацията, рекламата и домакинството в цената се включват и други скрити разходи като допълнителното благоустройство, създаване на нови временни постройки и паркинги и др. Събитията изискват още наличието на значителен маркетингов бюджет.

Трето, успехът на специалните събития може да е измамен. Възможно е местното население да се отзове не по собствено желание, а по принуда, и заедно с присъствието на туристи дестинацията може да изглежда добре посетена, което създава впечатлението за успешно протичащо мероприятие. Ето защо всяко събитие трябва да е придружено от изследвания за реалния му принос в местната икономика.


Четвърто, ако специалното събитие се окаже успешно, то може да нанесе вреди на дестинацията в дългосрочен план при положение, че очакванията на новопривлечените посетители не съвпаднат с качеството и стандарта на средата и обслужването, които им се предлагат. В този смисъл за организаторите е важно да се уверят, че събитието привлича такива посетители, чиито изисквания могат да бъдат задоволени. Когато, например, предпочитаният от туристите начин за настаняване не е представен в достатъчни количества, те се сблъскват със значителни неудобства, което може да доведе до появата на оплаквания в медиите.


Пето, неуспехът на събитието засяга репутацията на дестинацията, което придобива голяма известност поради широкото медийно отразяване. Може да мине много време, докато се възстановят щетите (например накарнения имидж), нанесени от подобно стечение на обстоятелствата.


Поради голямото разнообразие на специалните събития е невъзможно да се опредили тяхното общо значение за дестинацията. Различни изследвания се опитват да измерят броя на хората, които ги посещават, произхода и характеристиките им, моделите им на изразходване на паричните средства. От тази статистика може да се изчисли получения чист доход и броя на създадените нови работни места. Освен това мoже да бъде направен опит за определяне на популярността на събитието в други части на страната и как в резултат на него се променя възприемането на дестинацията. Може да бъде изготвена и оценка на дългосрочните ефекти, включващи количеството на влезлите инвестиции и растежа на туризма в мястото на провеждане.

1 Вж. Getz, D. Цит. съч., стр. 133
назад нагоре напред
Hosted by uCoz