Банер
Начало Съдържание Изображения Връзки Форум За контакти
English Version English Version
Статии от българския печат и интернет  
 

The best Olympic games ever!*

Сидни 2000 преоткри представите за отлична организация и олимпийски дух

The best olympic games ever!
Това са думите, които всеки домакин на олимпийски игри очаква да чуе от президента на Международния олимпийски комитет (МОК) Хуан Антонио Самаранч по време на церемонията по закриването. В продължение на десетки години този израз се е превърнал повече в клише, отколкото в реален носител на идеята за “най-добрите олимпийски игри за всички времена”. За първи път от много време той прозвуча искрено, когато Самаранч обяви организацията в Сидни за best evеr в нощта на 1 октомври. Игрите на 27-ата олимпиада наистина се превърнаха в най-успешните за всички времена. Домакините се справиха почти перфектно в организационно отношение и регистрираха най-големите финансови резултати в сравнение с предшествениците си. Отличната организация на Барселона остана само добър спомен, а печалбите на Атланта - за статистиката. Най-значимото постижение на игрите в Сидни обаче е завръщането на онзи олимпийски дух, загубен около скандалите за корупция в МОК миналата година и комерсиализма преди четири години.

Неповторими организатори

“Слава богу, че преди седем години Манчестър не получи домакинството на олимпийските игри. Ако ме питат, бих препоръчал отсега нататък те да се провеждат само в Австралия”, написа британският журналист Дейвид Скот в коментар за австралийски вестник.
Австралия, и в частност Сидни, се постараха да постигнат най-добрата организация, виждана досега. След ужаса с транспорта и компютърните неуредици в Атланта през 1996 г. Сидни наистина успя.
Всички съоръжения бяха завършени много преди началото на олимпийските игри и бяха тествани на прояви от всякакъв ранг. Олимпийският стадион в Сидни, най-голямото съоръжение в олимпийската история, започна да бие рекорди по посещаемост на мачове по ръгби още от миналата година.
Едва ли скоро някой друг домакин на олимпиада ще успее да пълни по два пъти на ден с по над 100 000 души един стадион, както се случи на всички сесии от лекоатлетическия турнир. Абсолютният рекорд за цялата олимпиада регистрира финалното бягане на 400 метра на местната звезда Кати Фрийман - 112 000 зрители по трибуните. Множеството модерни съоръжения и неповторимият зрителски ентусиазъм може би ще накарат ръководствата на международни федерации да обърнат по-голямо внимание на Австралия и по-специално на Сидни. “Оценката ми за организацията на футболния турнир е 9.5 от 10, защото съвършенство няма. С още един-два стадиона Австралия ще бъде готов домакин на световно първенство”, заяви президентът на ФИФА Сеп Блатер.
Успехът на Сидни 2000 нямаше да бъде възможен без всеотдайния труд на 47 000 доброволци, които денонощно обслужваха игрите срещу комплект официално облекло, храна и хотел.

Финансовият успех

Олимпиадата в Сидни се превърна и в best ever по отношение на приходите, за което сериозен дял има и управлението на МОК. Успехът на първите игри, организирани изцяло от частни компании в Атланта, беше надминат по всички показатели. Сидни 2000 успя да реализира най-успешната олимпийска маркетингова програма на МОК с приходи от над 2.6 милиарда долара. От тях 1.8 милиарда отидоха директно в бюджета на организационния комитет и Австралийския олимпийски комитет, а останалите 800 милиона бяха разпределени между 200 национални олимпийски комитета, 28 федерации и централата на МОК. По-голямата част от приходите се осигурява от трите кита на маркетинговата програма - спонсори, телевизионни права и лицензионни такси. Почти два милиарда долара изсипа управляваната от Самаранч организация за домакините от Сидни, като 2.331 милиарда е сумата от телевизионни права, а 550 милиона от спонсори. Игрите в Атланта, които се радваха на добър интерес откъм предимно американски спонсори и телевизии, вече останаха на второ място по приходи от всяко едно перо. Сега постъпленията от телевизионни права за олимпийското движение са с над 400 милиона долара повече, а сравнимо между двата домакина Сидни получи с 230 милиона долара повече от столицата на щата Джорджия.
Интересът към олимпийските игри се увеличава, а оттам се качват и приходите. Продължителността на преките предавания се увеличи с 400 часа, срещу което застана увеличение от 700 милиона зрители.
Голяма част от притежаващите права телевизии увеличиха продължителността на излъчванията, които достигнаха 40 милиарда часа в света за 16-те дни състезания. Най-голямо е увеличението за ЮАР, Канада и Австралия.

*Най-добрите олимпийски игри в историята

(в-к "Капитал" - 07.10.2000 г.)
 
Назад към "Статии"
Назад към "Статии"
Hosted by uCoz