Банер
Начало Съдържание Изображения Връзки Форум За контакти
English Version English Version

Заглавие

Специални събития - същност и значение

Aнтична история и възраждане на Олимпийските игри
Организация на съвременното Олимпийско движение /1/
Организация на съвременното Олимпийско движение /2/
Организация на съвременното Олимпийско движение /3/
Значение на Олимпийските игри за градовете домакини
Положителните и отрицателните страни на домакинството на Олимпийски игри
Организация на съвременното Олимпийско движение /3/

ОКОГ трябва да създаде олимпийско селце, чиято цел е да събере на едно място всички спортисти, официални лица и останалите членове на отборите, като освен това комитетът поема всички разходи по тяхното настаняване и транспорт. При липса на решение на УС на МОК, записан в договора на града домакин, броят на участващите спортисти в Игрите трябва да бъде максимум 10 000 души, а на официалните лица - 5 000 души.


ОКОГ се заема и с организацията на културна програма, подлежаща на одобрение от УС на МОК, и служеща за пораждане на хармонични отношения, разбирателство и приятелство между участниците и присъстващите на Игрите. Програмата трябва да включва прояви в олимпийското селце и града домакин, символизиращи пъстротата на световната култура, а продължителността й да покрива най-малко периода на функциониране на олимпийското селце - около един месец.


В Игрите от Олимпиадата се включват най-малко 15 спорта, широко практикувани от мъже в минимум 75 страни и на 4 континента, и от жени поне в 40 страни и на 3 континента. При Зимните олимпийски игри няма ограничения за броя на спортовете, а програмата им обхваща само тези, упражнявани минимум в 25 страни и на 3 континента.


Цел на Олимпийското движение е медийното отразяване на Игрите да служи за разпространяване на идеите на Олимпизма. Изискваните от МОК публикации и материали се издават и разпространяват за сметка на ОКОГ. Освен това организационният комитет е задължен да издаде и пълен доклад за подготовката и протичането на Игрите поне на френски и английски език до две години след закриването им.


Според Олимпийската харта изискванията за използването на реклама и пропаганда са много строги. Не се позволява никаква политическа, религиозна или национална пропаганда в района на Олимпийските игри. Не се допускат никакви плакати, табла и други рекламни средства на стадионите, спортните съоръжения и други, свързани с Игрите, места. Освен в случаите, разрешени от МОК, спортист участник няма право да използва името и лицето си или свои спортни демонстрации и изпълнения с рекламна цел по време на Игрите. Върху хора, спортно облекло, спортни уреди и аксесоари не трябва да се появява никакъв вид реклама освен логото или знака на производителя и то само веднъж на артикул. Съществуват специални изисквания за големината на знака в сантиметри или процент от заеманата от него повърхност в зависимост от това дали се поставя върху спортни уреди, предпазни каски, дрехи или обувки. Олимпийската емблема и талисман могат да бъдат използвани за рекламни цели само след писменото съгласие на съответния НОК. Те се смятат за интелектуална собственост и отговорността за защитата на правата върху тях принадлежи на ОКОГ. Трябва още да се отбележи, че те могат да се използват от ОКОГ и НОК за правенето на плакати, значки, сувенири и др. само до края на календарната година на провеждане на Олимпийските игри, след което правата върху тях се прехвърлят изцяло на МОК.


Олимпийските игри през 1976 г. в Монреал реализират загуби, а прогресивното увеличаване на разходите по организацията на тези събития води до намаляване на интереса към кандидатстване за домакинство.Със заемането на поста президент на МОК през 1980 г. Хуан Антонио Самаранч решава да извърши големи промени по отношение обема и начина на набиране на средства. Едно от най-значителните нововъведения е програмата Олимпийско партньорство - The Olympic Partnership (по-известна като TOP), стартирала през 1985 г., чиито приходи през 1997-2000 г. са 550 млн. долара. Понастоящем финансирането на Олимпийските игри (т. нар. “олимпийски маркетинг”) се състои от продажба на телевизионни права и билети, спонсорство, лицензиране, изработване на серии от монети и марки, като в периода 1997-2000 г. се генерират средства на стойност 3,5 млрд. долара.

Олимпийски маркетинг

От тях 7% остават за МОК, а останалите 93% се разпределят, между следните организации:

- ОКОГ за административни и организационни разходи, свързани с подготовката на Олимпийските игри;

- НОК за покриване на административните разходи, включително финансиране изпращането на отбори за участие в Игрите със средства по програмите Олимпийска солидарност и Олимпийско партньорство;

- 28-те олимпийски федерации по летни и 7-те олимпийски федерации по зимни спортове за подпомагане на дейността им;

- множество други спортни организации, между които Международния параолимпийски комитет и Параолимпийския организационен комитет.

Разпределение на приходите
назад нагоре напред
Hosted by uCoz