Както вече беше изяснено, туризмът
е един от основните и най-ефективни източници за получаване на приходи
от домакинството на Олимпийски игри. Този извод е направен и на
проведената на 22-23 февруари 2001 г. в Барселона “Световна конференция
за спорта и туризма”, организирана от МОК и Световната туристическа
организация с подкрепата на испанското и каталонското правителства,
кметството на Барселона и Испанския национален олимпийски комитет.
800 делегати от 105 страни водят дискусии на следните теми: Спорта
и туризма - стимулатори на развитието, Икономическо влияние на Олимпийските
игри върху туризма, Спортна и туристическа инфраструктура, Спорта
като част от ваканционния туризъм, Влиянието на туризма и спорта
върху културата, екологията и човешките ресурси, Отражението на
спортните събития върху туристическия имидж, Олимпийските игри и
австралийския туризъм, Обединяване на меркетинга на туризма и ежегодните
спортни събития и др. По думите на Франческо Франгиали - генерален
секретар на СТО - “Туризмът и спортът са две сили, които обединяват
хората и характеризират всички положителни черти на процеса на глобализация,
протичащ в съвременното общество. Значими спортни събития като Олимпийските
игри подтикват все повече хора да предприемат пътуване, трансформират
туристическия имидж на страната домакин и стимулират развитието
на спортовете на свободното време за обикновените хора.”1
В световен мащаб ръстът на туристическите пътувания, подбудени от
Сидни 2000, Европейското първенство по футбол и юбилея на Ватикана,
през 2000 г. е 7,4% - най-високият от десетилетие насам.
Тези факти за пореден път доказват изключителната роля, която Олимпийските
игри могат да изиграят не само за туризма на Гърция, но и на целия
Балкански полуостров. Към настоящия момент сравнителните предимства
на България пред останалите страни в района (освен домакина Гърция)
са следните:
- Териториалната близост на страната
ни с Атина;
- Кръстопътното положение на
България на Балканите. Поради размириците в Македония транспортният
трафик от Западна, Северна, Централна и Източна Европа може да
стигне до Гърция само, ако премине през българска територия;
- Завършването на заплануваните
инфраструктурни проекти, което ще доведе до нарастване на капацитета,
интензивността и обема на автотранспортния трафик и ще допринесе
за увеличаване на бързината и удобството на пътуване;
- Утвърждаването в чужбина на
авторитета на България на страна с икономическа и политическа
стабилност чрез активните действия на досегашното управление;
- Уникалните и сравнително запазени
туристически ресурси;
- Неповторимата историческа и
културна идентичност;
- Бавното, но постоянно увеличаване
на качеството на туристическия продукт;
- Протичащите климатични промени,
изразяващи се в нарастването на броя на слънчевите дни и постоянните
валежи в Западна Европа, са предпоставка за увеличаването на броя
на западноевропейските туристи.
|